
PROGRAM KURSU PSYCHOTERAPII
Podyplomowy, trwający cztery i pół roku kurs psychoterapii pod kierownictwem prof. dr hab. Andrzeja Cechnickiego jest atestowany przez Polskie Towarzystwo Psychiatryczne. Główną ideą tego kursu jest podejście
- skoncentrowane na osobie pacjenta, sposobie pracy adekwatnej do jego potrzeb
- odnoszące się do praktyki klinicznej, nastawione na uzyskiwanie umiejętności postępowania w różnych sytuacjach
- nastawione na pobudzanie i wspieranie rozwoju osobistego i profesjonalnego terapeuty
- otwarte na zróżnicowanie i integrowanie podejść terapeutycznych, z dwoma dominującymi – podejściem psychodynamicznym i systemowym
Kto może zostać psychoterapeutą
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 czerwca 2019. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień
Treść Rozporządzenia: POBIERZ
Szkolenie odbywa się w trybie weekendowym raz w miesiącu w Słupsku w lokalach (kampusie) Centrum Edukacyjnego Technik.
Koszt kursu: 7000 PLN/rocznie
Możliwość otrzymania dofinansowania z Krajowego Funduszu Szkoleniowego!
OPIEKUNOWIE MERYTORYCZNI
prof. dr hab. Andrzej Cechnicki – psychiatra i psychoterapeuta, superwizor psychoterapii PTP, kierownik Zakładu Psychiatrii Środowiskowej Katedry Psychiatrii CMUJ w Krakowie. Krajowy koordynator Programu Przeciwko Piętnie i Wykluczeniu Osób Chorujących Psychicznie we współpracy z WHO.
Pomysłodawca i realizator krakowskiego systemu leczenia i rehabilitacji osób chorujących na schizofrenię oraz programu integracji zawodowej: Pensjonatu „U Pana Cogito”, „Cateringu Cogito” i „Zielonego Dołu”, w których zostały zatrudnione osoby po kryzysach psychicznych.
Współtwórca i wieloletni Przewodniczący Zarządu Sekcji Psychiatrii Środowiskowej i Rehabilitacji ZG PTP i i V-ce Przewodniczący Komisji ds. Reformy i realizacji NPOZP ZG PTP. Współtwórca i honorowy Przewodniczący PNTZP, Przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia na rzecz Realizacji NPOZP w Polsce.
Redaktor Czasopisma „Dialog”. Autor ponad stu publikacji z zakresu schizofrenii, rehabilitacji i psychiatrii społecznej m.in. monografii „Schizofrenia – proces wielowymiarowy. Krakowskie prospektywne badania przebiegu, prognozy i wyników leczenia”. Redaktor wspólnie z Anną Liberadzką książki „Umacnianie i zdrowienie. Dać nadzieję”
mgr Anna Bielańska – psycholog kliniczny, psychoterapeuta i superwizor psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego i Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, certyfikowany psychoterapeuta European Association of Psychotherapy (EAP), dyplomowany terapeuta psychodramy, współtwórca i przewodnicząca Polskiego Instytutu Psychodramy, członek zarządu Psychodrama Association for Europe (PAfE), pracuje w Uniwersyteckim Centrum Zdrowia Psychicznego.
Prowadzi superwizję ośrodków w Krakowie i na Śląsku.
Koszt kursu: 7000 PLN/rocznie
Możliwość otrzymania dofinansowania z Krajowego Funduszu Szkoleniowego!
ZAŁĄCZNIKI DO POBRANIA
FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM SZKOLENIA
PROGRAM CAŁOŚCIOWEGO 4, 5-LETNIEGO KURSU PSYCHOTERAPII
Terapia własna prowadzona jest metodą psychodramy Moreno oraz w następnym etapie poprzez pracę z własnym genogramem.
Zajęcia z psychodramy to 240 godzin terapii własnej, które są jednocześnie grupą podstawową w szkoleniu do certyfikatu asystenta psychodramy Polskiego Instytutu Psychodramy. Osoby, które będą chciały posługiwać się metodą psychodramy i w związku z tym posiadać certyfikat asystenta psychodramy, po ukończeniu tych 240 godzin powinny uczestniczyć w siedmiu seminariach, organizowanych przez Polski Instytut Psychodramy.
I. a. PODEJŚCIE PSYCHODYNAMICZNE – CZĘŚĆ TEORETYCZNA i PRAKTYCZNA
(140 godzin)
- Narzędzia teoretyczne używane w psychoterapii dynamicznej: teorie rozwojowe i rekapitulacja, objawy zaburzenia psychicznego (dekompensacja) jako forma regresji, symbolizacja jako proces rozwojowy przeciwny do regresji
- Koncepcja procesów pierwotnych i wtórnych
- „Konflikt wewnętrzny” według teorii popędowych (Freud, Klein, Horney)
- „Konflikt wewnętrzny” według teorii związków z obiektem (Klein, Bion)
- „Konflikt wewnętrzny” według teorii strukturalnych ego (Hartmann)
- Związek terapeutyczny (therapeutic alliance) jako narzędzie pracy psychoterapeuty: przeniesienie, przeciwprzeniesienie i procesy leczące w związku
- Dynamiczne rozumienie zaburzeń nerwicowych: „nerwice wojenne”, reakcje dezadaptacyjne i „neurotyczna osobowość” (psychonerwice)
- Mechanizmy obronne oraz powstawanie objawów nerwicowych.
- Dynamiczne rozumienie zaburzeń afektywnych: wkład teorii rozwojowych i teorii strukturalnych ego.
- Dynamiczne rozumienie dekompensacji psychotycznych, w szczególności schizofrenii.
- Zaburzenia osobowości.
- Terapia indywidualna w podejściu psychodynamicznym
- – zawieranie kontraktu
- – tworzenie i dynamika relacji terapeutycznej
- – zjawisko przeniesienia i przeciwprzeniesienia
- – zjawisko oporu
- – rozumienie dialogu terapeutycznego
- – interpretacja jako interwencja terapeutyczna
- – uzyskiwanie wglądu
- – przepracowanie
- Psychoterapia grupowa w podejściu psychodynamicznym
- – grupy otwarte i zamknięte
- – tworzenie grupy terapeutycznej
- – dynamika grupowa
- – rola terapeuty i koterapeuty w grupie
- – zjawisko oporu grupowego
- – proces uzyskiwania wglądu
- – przepracowanie w grupie
- – techniki psychoterapii grupowej
II. a. PODEJŚCIE SYSTEMOWE – CZĘŚĆ TEORETYCZNA i PRAKTYCZNA (100 godzin)
- Rodzina w świetle teorii systemów
- Transgeneracyjne podejścia do terapii rodzin
- Podejście strukturalne
- Mediolańska szkoła terapii rodzin
- Konstrukcjonizm społeczny
- Terapia systemowa a psychoedukacja
- Terapia systemowa w kontekście występowania patologii
II. b. KSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH W TERAPII RODZIN I MAŁŻEŃSTW
- dostrzeganie i rozumienie kontekstu rodzinnego indywidualnych pacjentów/klientów
- dostrzeganie i rozumienie procesów zachodzących w rodzinach
- przeprowadzanie konsultacji rodzinnych
- dokonywanie pierwszych kroków w terapii rodzinnej przy wsparciu superwizyjnym, rozumienie własnego przekazu transgeneracyjnego i jego znaczenia dla praktyki terapeutycznej
- wskazania, specyfika procesu terapeutycznego, zasady przebiegu sesji terapeutycznej
III. PODEJŚCIE POZNAWCZO – BEHAWIORALNE (60 godzin)
- Historia kierunku – koncepcja poznawcza
- Koncepcja Alberta Ellisa
- Koncepcja Aarona Becka
- Główne założenia terapii cbt (cognitive-behavioral therapy)
- Techniki poznawcze
- Techniki behawioralne
- Konceptualizacja
- Struktura sesji cbt
- Zaburzenia nastroju w koncepcji cbt
- Zaburzenia lękowe w koncepcji cbt
- Schizofrenia w koncepcji cbt
- Zaburzenia osobowości w koncepcji cbt
IV. PODEJŚCIE HUMANISTYCZNE (45 godzin)
- Granice psychoterapii w ujęciu egzystencjalnym
- Cele logoterapii V. E. Frankla
- Rozumienie związku terapeuta – pacjent w psychoterapii egzystencjalnej
- Przegląd głównych metod i technik logoterapii
V. Wybrane szczegółowe zagadnienia zastosowania psychoterapii w praktyce klinicznej (30 godziny)
- 1.a. Psychopatologia i psychoterapia schizofrenii (60 godzin)
- 1.b. Kształcenie umiejętności w prowadzeniu terapii psychoz
- – prowadzenie indywidualnej psychoterapii psychoz
- specyfika związku terapeutycznego
-
- kształtowanie milieu terapeutycznego
-
- rola terapeuty w okresie remisji i nawrotu objawów psychotycznych
-
- timing i dynamika relacji
- – prowadzenie grupowej psychoterapii psychoz
- specyfika funkcjonowania grupy terapeutycznej
-
- dynamika grupy
-
- opór i sposoby pracy z oporem
-
- osobowość terapeuty i jego rola
-
- techniki psychoterapii grupowej
-
- 2. Psychopatologia i psychoterapia zaburzeń psychosomatycznych (20 godzin)
- 3. Psychopatologia wieku rozwojowego i psychoterapia zaburzeń tego okresu (60 godzin)
- 4. Psychopatologia i psychoterapia depresji (10 godzin)
- 5. Psychopatologia i psychoterapia uzależnień (30 godzin)
- 6. Psychopatologia i psychoterapia nerwic i zaburzeń osobowości (20 godzin)
- 2. Psychopatologia i psychoterapia zaburzeń psychosomatycznych (20 godzin)
VIII. ETYKA (10 godzin)
„self experience” (280 godzin)
1. Grupa psychodramatyczna ( 240 godzin)
2. Grupa genogramowa (40 godzin)
SUPERWIZJA GRUPOWA I INDYWIDUALNA (150 godzin)
- 1. Grupa superwizyjna (50 godzin)
- 2. Superwizja indywidualna lub grupowa (100 godzin) organizowana indywidualnie.
Razem:
Zajęcia teoretyczne i praktyczne – 635 godzin
Własne doświadczenie terapeutyczne – 280 godzin
Superwizja grupowa – 50 godzin – dodatkowo płatna
W sumie – 965 godzin w ramach kursu
Dodatkowe 100 godzin superwizji, które wymagane jest do certyfikatu PTP organizowanej indywidualnie przez uczestników (zrealizowanie tych godzin NIE JEST warunkiem ukończenia kursu tylko warunkiem przystąpienia do egzaminu w PTP w przyszłości).
Każdy uczestnik kursu jest zobligowany do odbycia staży w ośrodkach akredytowanych przez Polskie Towarzystwo Psychiatryczne (patrz strona PTP).
- Nancy McWiliams “Psychoterapia psychoanalityczna”, 2010, wyd. Harmonia
- Nancy McWilimas „Diagnoza psychoanalityczna” 2017 GWP.
- Glen O. Gabbard „ Długoterminowa psychoterapia psychodynamiczna”, 2012, WUJ
- Glen O. Gabbard, Sallye Wilkinson „Przeciwprzeniesienie w terapii pacjentów borderline” 2011 Imago
- Andrzej Kokoszka,Piotr Drozdowski (red) Wprowadzenie do psychoterapii” WAM 1993
- Czesław Czabała „Czynniki leczące w psychoterapii”, 2008, PWN
- Jerzy Pawlik „ Psychoterapia psychoanalityczna”, 2008 Eneteia
- Nelvile Symington „Narcyzm. Nowa teoria”
- D. W. Winnicot „Zabawa a rzeczywistość”Imagao 2011
- D. W. Winnicot „Dom jest punktem wyjścia” Imago 2010
- Psychoterapia 1-3tom red naukowa Lidia Grzesiuk, wyd. ENETEIA Warszawa2005
- Bogdan de Barbaro „Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny” WUJ
- Herbert Goldenberg, Irene Goldenberg „Terapia rodzin”, 2006, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
- Katarzyna Shier „Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról”2014, Wydawnictwo naukowe Scholar.
- Katarzyna Shier „Piękne brzydacwto”2009, wyd.Scholar
- Artykuły w kwartalniku „Psychoterapia”
- Agnieszka Popiel, Ewa Pragłowska „Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Paradygmat, Warszawa 2008
- Antoni Kępiński „Schizofrenia”, „Poznanie chorego”, „Melancholia”, „Nerwice”
- Jerzy Zadęcki „JA we wczesnej schizofrenii”, WUJ, Kraków 2015
- Ch. J. Gelso, Jefrey A. Hayes „Relacja terapeutyczna” GWP, Gdańsk 2004
- Koncepcja przyywiązania.Od teorii do praktyki klinicznej. Pod red. Barbary Józefik, Grzegorza Iniewicza. Wydawnistwo UJ Kraków, 2008.
Do 100% dofinansowania z Krajowego Funduszu Szkoleniowego!
CENTRUM EDUKACYJNE „TECHNIK” Sp. z o.o.
76-200 Słupsk, ul. Przemysłowa 9A
Numer konta bankowego:
II/o PKO BP SA w Słupsku
38 1020 4649 0000 7302 0006 5862
z dopiskiem: Kurs Psychoterapia – /imię nazwisko/